Monday, June 13, 2011

bahagian satu:"Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)perbezaan pendapat dalam politik antara para ulama

gambar hiasan :



Maulana Abdul Khaliq Madrasi Damaat Barakaatuh dari Darul Uloom Deoband memberi ucapan di dalam satu sidang akhbar



Maulana Rajya Sabha Madni Damaat Barakaatuh(dari kiri) membaca fatwa tentang pengganas dikeluarkan oleh Darul Uloom Deoband. sedang menandatangani ialah Maulana Marghub Ur Rahman Rahmatullahi Alaih.,pengarah Darul Uloom Deoband.

bahagian satu:"Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)perbezaan pendapat dalam politik antara para ulama


Soalan 1:

Bagaimana mungkin, Maulana Ashraf Ali Thanwi (RA) dan Maulana Hussein Ahmed Madani (RA) meskipun keduanya menjadi seperti suci keperibadian, boleh mempunyai perbezaan seperti pendapat di dalam politik?


Jawapan

Biarkan diketahui bahawa tidak pernah terdengar untuk mencari perbezaan pendapat antara yang benar dan hak yangmana Selalu ada perbezaan-perbezaan tersebut dan akan selalu ada. Namun, tidak ada keperluan untuk siapa saja yang telah memperoleh Pengetahuan Islam menjadi terkejut dengan kenyataan bahawa pendapat para Ulama boleh berbeza. Adapun saya, tidak peduli tentang perbezaan-perbezaan ini.

Selama bulan Shawaal, kelas kami kuliah bermula dan tamat di Rejab setiap tahun. Selama sepuluh bulan ini, hampir tidak ada hari yang terlewatkan ketika para maulana
tidak mengatakan sekurang-kurangnya dua puluh kali: "Tentang masala ini,seperti-dan-seperti Imam percaya ini, sedangkan seperti-dan-seperti Imam ini memegang pandangan yang berbeza "". Para Sahabat R.Anhum adalah pendapat ini,sedangkan di antara
Tabi "een ada perbezaan seperti ini -dan-seperti pendapat ini."

Jika kita berpegang pada pendapat bahawa ketidaksetujuan adalah tanda kurangnya keikhlasan, ini akan menyebabkan kita dalam bahaya yang besar dan kebingungan kerana ini bererti (Semoga Allah mengampuni) bahawa orang-orang suci iaitu para ulama(Semoga Allah senang dengan mereka semua) akan dikeluarkan dari barisan yang suci, hanya kerana mereka berbeza pendapat.Nazubulillah.

Adapun perselisihan yang mendalam yang luar biasa, saya berkata bahawa saya tidak menganggap perbezaan menjadi kuat di semua. Yang boleh saya katakan adalah bahawa situasi politik semasa ini menyebabkan perselisihan sementara. Satu orang "berpendapat bahawa patut untuk bergabung dengan Liga Muslim yang bermanfaat bagi Ummat Muslim dan yang bergabung dengan Nasional India Kongres adalah untuk merugikan mereka, orang lain di sisi lain berkeyakinan tulus bahawa lawannya yangbenar.

Sekarang, itu adalah kewajipan setiap orang untuk mengutarakan pendapat, yang melihat situasi semasa ini dan memahami itu,sementara mengingati ajaran dari Shariat, untuk memilih jalan orang yang jujur dan yang itu tulus menganggap harus mengikuti jalan yang lebih baik. Adapun orang yang tidakfasih dalam hal ini, ia harus tinggal di hadapan orang-orang ini selama beberapa hari. Setelah itu, siapa pun dari kedua-dua ia rasakan dirinya tertarik terhadap paling kuat, ia harus mengikuti.



Kita tidak perlu untuk berdebat atau berhujah di dalam menegakkan pendapat masing-masing.

Sekarang saya bertanya: Mengapa anda menganggap ketidaksetujuan mereka menjadi begitu mendalam? Adakah ketidak sepakatan ini lebih buruk daripada apa yang kami dapati di Pertempuran Jamal, yang harus diselesaikan dengan pedang di kedua-dua sisi? Beritahu saya: Manakah dari dua puak di Jamal (Sayyidina Au di satu sisi dan Sayyida Aisyah di sisi lain) anda akan dikecualikan daripada jajaran islam ? Bolehkah anda? Ketika nama Sayyidina Semua disebutkan, kita katakan: "Radiyallahu anhu iaitu Semoga Allah senang dengan dia." Dia Khalifa yang sah, pemimpin kepada orang-orang yang kudus. Ketika Sayyida Aisyah "nama terdengar, kita juga mengatakan:" Radiallahu anha "Dia ibu dari.
setia, yang paling dicintai dari permaisuri Sayyidina Rasulullah (sallallahu alayhi Wasallam)

ketidaksepakatan mereka adalah seperti didalam Pertempuran Jamal akan tetap hidup dan segar dalam fikiran kita hingga Hari Qiyamat. Dengarkanlah saya. Kerana saya menganggap diri saya memiliki hak yang cukup atas diri setiap pembaca untuk menyampaikan, saya ingin memberitahu anda dalam hal yang sangat kuat: Jangan pernah terniat di dalam hatimu setiap kejahatan apapun terhadap salah satu dari kedua-dua
yang suci. Jika (Semoga Allah melarang) anda menanggung kebencian terhadap salah satu dari dua bahagian pendapat Islam, anda akan tidak membahayakan mereka sedikit pun, tetapi hanya akan melakukan bunuh diri yang tak terhitung. Saya sangat terkejut dan
sangat gelisah pada tindakan dari beberapa orang yang mengucapkan kata-kata yang tidak diingini terhadap salah satu dari kedua-dua saudara seagama kita. Bahkan, saya iri kedua orang tua. Mereka terus-menerus sibuk dengan pekerjaan besar mereka di
perkhidmatan agama, yang mereka dihargai dengan baik. Selain itu mereka juga menerima perbuatan baik

orang-orang yang menyerang dan memfitnah tentang mereka. Seolah-olah mereka pesalah, yang membuat dirinya bersalah pembunuhan watak, yang mengatakan ini pada hakim: "Kerana saya marah pada anda untuk berdiri yang anda ambil, anda mungkin juga juga mengambil pahala semua perbuatan baik yang telah saya dilakukan. " Apa jenayah orang ini lakukan untuk dirinya sendiri, dengan memberikan amal soleh kepadanya dengan siapa dia marahi Dengan cara ini pengkritik yang miskin menjadi nyata, pelaku kejahatan sebenarnya.

di dalam hadith,Nabi S.A.W bersabda:

1.

Rasulullah (sallallahu alayhi wassalam) pernah ditanya para sahabat (Radiallahuanhu): "Siapa di antara anda Anda anggap muflis "Mereka menjawab:" Dia yang tidak memiliki harta. "Rasulullah(sallallahu alayhi Wasallam) menjawab: "Tidak ada yang tidak begitu. Yang muflis yang sebenarnya adalah orang yang akan muncul di hadapan Allah pada hari dari Qiyamat dengan perbuatan benar, tetapi ia telah bertindak tidak adil untuk yang satu ini, telah bersumpah pada dan rosak yang satu
dan merampas harta orang lain. Pada hari bahawa wang akan menjadi sia-sia.Orang-orang yang dia diperlakukan tidak adil akan diberikan perbuatan baiknya. Dan ketika itu tidak akan cukup,beberapa dari perbuatan jahat mereka akan dilemparkan di atas dia."

(Majma-ul-Fawa-id).

2.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?” Sahabat menjawab: “Orang yang muflis di kalangan kami ialah seseorang yang tidak memiliki dirham (wang) dan juga tidak memiliki harta.” Lalu Nabi s.a.w. bersabda:”Sebenarnya orang yang muflis dari kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari qiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat, tetapi (dahulunya sewaktu di dunia) ia pernah mencaci maki si fulan, menuduh si fulan, memakan harta si fulan, menumpahkan darah si fulan, dan pernah memukul si fulan. Maka akan diberikan kepada orang yang teraniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang lain yang pernah teraniaya , ia akan diberikan pula daripada pahala kebaikan orang tadi, sehingga apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dijelaskan (belum dapat dibayar semua), maka akan diambil daripada kesalahan orang yang teraniaya itu lalu dibebankan kepada orang tersebut, maka selanjutnya orang itu akan dicampakkan ke dalam api neraka.”

Hadits Riwayat Muslim

rujukan :

1. "Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)
oleh Shehikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariyya Rahmatullahi A`laih

2. Majma-ul-Fawa-id oleh al-Hafizh Nur al-Din, Ali bin Abu Bakar al-Haitsami Rahmatullahi A`laih

3. Sahih Muslim versi terjemahan ke bahasa inggeris oleh Shehikhul Hadith Hazrat Maulana Abdul Hamid Siddiqui Damaat barakaatuh.

jawapan soalan 1 akan bersambung pada `posting` seterusnya,insyaAllah.

No comments:

Post a Comment