Monday, June 13, 2011
bahagian kedua :"Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)nasihat dari Maulana Zakariya (Rah.) dan Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu
rakan-rakan di dalam satu jemaah semasa di india.dihadapan Banglawalee Masjeed,Nizammuddin,New Delhi,India.
bahagian kedua :"Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)nasihat dari Maulana Zakariya Khandhahlawi Rahmatullahi A`laih dan Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu
(sambungan dari bahagian pertama.)
Pada hari kiamat,di mahsyat kelak, pengadilan akan sesuai dengan amalan soleh dan dosa seseorang. Oleh kerana itu sebagai ganjaran untuk satu ketidakadilan, satu perbuatan baik akan menyerahkan dengan yang diperlakukan tidak adil.Dan bahkan jika semua telah digunakan , keadilan tetap harus dilakukan. Untuk alasan ini, perbuatan jahat mereka akan dilemparkan di atas satu tidak adil. Dengan cara ini bahkan dosa orang lain boleh dimuat pada dirinya.
Hal ini membuatkan saya dengan terkejut besar bahawa orang-orang yang dapat menetapkan tentang mencaci dan merendahkan para ulama dan orang-orang soleh dan
memuji usaha orang-orang bukan islam.Di dalam hadith disebutkan bahawa:
Ketika seorang fasiq (penjahat) dipuji, Allah S.W.T murka dan Arasy bergetar.
(tarikh al-Rusul wa al-Mulouk)
Dengan ini saya tidak bermaksud bahawa tidak pernah harus dipuji. Ini adalah masalah yang sama sekali berbeza tentang siapa yang harus memuji, sejauh mana dan dalam keadaan apa. Apa yang saya ingin menekankan,adalah bahawa orang-orang soleh dan para ulama harus tidak pernah rosak dan tidak ada yang harus dipuji dengan lengkap kerana ada sesekali yang mengabaikan Peraturan Syariat. Saya bertanya kepada semua,” Jika untuk berhujah tentang , kesalahan atau salah fikiran/tafsiran telah dibuat pada satu sisi, apakah itu bererti bahawa salah satu pihak perlu menutup "mata semua orang bahawa" ianya adalah sifat baik?
Syariat mulia kami telah mengajarkan kita setiap terpeinci kecil hidup kita dan agama.Tapi nampaknya kita, walaupun mengaku pengikut agama dan memperjuangkan agama , tidak memperhatikan perkara ini . Lain-lain mengikut prinsip-prinsip dan taat , sementara kita sibuk membuang harta kita yang besar dan menderita kerugian besar.
Dengarkan saya: Saya menerima (untuk berfikir sejenak) bahawa salah satu sisi berada di salah,yang bahkan mungkin terbuka dan kesalahan jelas yangmana kita mendapati diri kita tidak boleh menerima. Ya, kita tidak menerimanya. Siapa yang memaksa untuk berhujah dan berdebat? Namun dalam hal ini, saya akan sangat ingin anda untuk mengingati kata-kata Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu apa prinsip yang indah dia menjelaskan sebagai ia berkata pada salah satu muridnya:
“Aku memberi peringatan kepada kamu semua terhadap kesalahan yang bijaksana. Untuk terkadang mengucapkan percakapan syaitan melalui lidah bijaksana salah satu kata dari kesalahan dan munafik kadang-kadang bercakap sebuah kebenaran "muridnya itu bertanya:" semoga Allah S.W.T merahmati tuan, jika hal tersebut terjadi, bagaimana saya tahu bila satu bijaksana kadang-kadang mengucapkan Perkataan kesalahan dan munafik kebenaran? Bagaimana saya tahu apa yang salah dan apa kebenaran itu? Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu berkata: "Berhati-hatilah dari kenyataan ini tentang apa yang sedang dikatakan:" apa kenyataan ini dan ini? Bagaimana dia boleh mengatakan hal ini. "Jangan biarkan kata-kata seperti ini menukarkan anda jauh dari orang bijak. Hal ini sangat kemungkinan bahawa ia mungkin telah menarik semula atau ditarik dari kenyataan itu.Maka anda dapat mencari kebenaran apabila anda mendengarnya. Untuk kebenaran memiliki cahaya di dalamnya.”
Sekarang mari kita merenungkan perkara-perkara penting yang disebutkan oleh Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu:
1.Di tempat pertama ia mengatakan kepada kita bahawa tidak semua orang berbicara kebenaran nescaya orang yang bijaksana dan ada munafik juga yang tidak. Ini menunjukkan bahawa hanya kerana satu orang mendengar firman kebenaran dari siapa pun,satu tidak harus menjadi pengikut bersemangat-nya. Kami orang mempunyai kebiasaan menjadi pengikut yang bersemangat seperti orang setelah mendengar kadang-kadang hanya memiliki satu perkataan oleh dia atau hanya selepas membaca satu tunggal penulisan olehnya. Kemudian atas dasar bahawa perkataan tunggal atau penulisan kita cenderung untuk memuji dia untuk mendapat kualiti
Syurga. Dan lebih buruk dari itu: Kadang-kadang kita menyedari fakta bahawa orang tertentu tidak beragama dan bertindak dengan cara yang berdosa. Namun, kerana dia mengucapkan kata-kata tersebut yang berada dalam perjanjian dengan kami, kita cuba membuktikan dia menjadi keperibadian yang sangat beragama dari bersih -begitu banyak sehingga (Semoga AllahS.W.T mengampuni) kita bawa dia bahkan hampir kepada Sunnah kenabian. Jika berkesempatan datang ketika ia mengatakan sesuatu dalam pertentangan dengan keinginan kita, kami menguburkannya di bawah.Hasilnya adalah bahawa tentang orang yang sama suatu hari kita akan berteriak: "berani,benar umurnya panjang mungkin ia hidup! "Dan hari berikutnya kami akan berteriak: "tanniah ! Semoga anda mati! Kematian bagi anda "Adakah in itidak serupa dengan kes"! Bangun sebagai
beriman dan pergi tidur di malam hari sebagai orang yang kafir "sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadith.
2. Kedua-dua perkataan Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu mengatakan bahawa ada kemungkinan bahawa orang yang bijaksana kadang-kadang mungkin mengucapkan kata yang mungkin kesalahan dan menyesatkan. Oleh kerana itu setelah mendengar hanya mempunyai satu orang atau sebagainya, orang tidak harus menjadi pengikut bersemangat. Yang diperlukan adalah bahawa fakta-fakta yang sebenarnya dan keadaan pertama harus dipastikan, merenungkan dan dipertimbangkan. Jika, dalam sebahagian urusan dia dijumpai menjadi pengikut Syariat dan pengikut yang tulus dari Sunnah Nabi S.A.W, maka tidak diragukan lagi dia boleh diterima sebagai panduan.
Lalu, jika setelah dibuat penyelidikan penuh, beberapa perkara merendahkan atau kenyataant idak boleh diterima tersebut diberikan untuk dia,tidak boleh diterima. Dalam kes seperti itu tidak menjadi terpisah darinya. Hal ini sangat mungkin bahawa (yang mengandungi menyatakan bahawa melihat) ia dapat menarik kembali dan menarik kembali. Jika tidak, anda akan dihalang dari dia untuk selalu.
Ini, ringkasnya, adalah apa yang diperkatakan oleh Hazrat Mu'az ibn Jabal R.Anhu mengatakan.Ada banyak ruang untuk muhasabah dalam Surat
kenyataan. Sekarang mari kita melihat situasi kita saat ini dan hakim. Apa yang kita tahu umumnya? Kita mempunyai beberapa pemikiran dalam fikiran kita, yang mungkin cukup signifikan dan terperinci kecil. Ketika kita mendengar orang berbicara
dan mengucapkan sesuatu yang bersetuju dengan idea sebelum ini, kita mulai memuji tumpukan orang yang berucap,lengkap kami menawarkan sokongan dan bantuan dan bahkan bersedia untuk mempertimbangkan setiap tindakan seriusnya yang terhadap Syariat. Ini memang tidak adil. Seharusnya seperti bahawa ia baik untuk dipuji tetapi perbuatan jahatnya akan dihukum. Atau sekurang-kurangnya,diam harus dinyatakan pada yang kurang baik.
Tapi di sini bahkan perkara kurang baik sedang dianggap kurang penting dan bahkan dibenarkan!Pada masa itu berlalu begitu jauh bahawa mereka Peraturan Syariat yang dilanggar sedang dipandang sebagai masuk akal dan logik.Itu tidak semua. Kami mendapati bahawa bahkan tentang solat, yang merupakan salah satu tiang utama agama kita dan yang mempunyai, dalam banyak hadits telah disebutkan menjadi perbezaan antara iman dan percaya, kata-kata tersebut dikatakan dan bertulis ini, bahawa untuk mengulangi mereka di sini membuat saya risau dan bersedih. Hanya kerana pemimpin kita tidak melakukan solat, perbuatan solat dicemuh dan diejek, dan ejekan dibuat itu oleh orang yang mengaku kononnya memperjuangkan islam.
rujukan :
1. "Al-Eti‟daal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)
oleh Shehikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariyya Rahmatullahi A`laih
2."tarikh al-Rusul wa al-Mulouk" oleh Muhammad ibn Jarir al-Tabari Rahmatullahi A`laih.
jawapan soalan 1 ini akan bersambung pada `posting` seterusnya,insyaAllah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment