Thursday, October 13, 2011

Hadith yang diriwayatkan dan dilaporkan dari sesetengah para golongan Sufi.kenapa tidak digunakan dan kurang kesahihannya?




Hadith yang diriwayatkan dan dilaporkan dari sesetengah para golongan Sufi.kenapa tidak digunakan dan kurang kesahihannya?


Innalhamdulillah,para ulama e-kiraam tidak memberikan sebarang kepercayaan kepada hadith yang diriwayatkan oleh sesetengah para Sufi,walaupun mereka ialah orang yang dihormati,kerana penumpuan penuh fokus mereka pada perbuatan ibadat,dan mereka tidak dapat menumpukan sepenuh masa di dalam mencari ilmu. Inilah kerena hadith yang diriwayatkan dan dilaporkan dari mereka ada kesilapan dan kekeliruan.

Begitu juga, husnuul zaan ,(pendapat yang baik mengenai orang lain), yang mana sehinggakan mereka tidak membuat analisis yang terperinci dan seterusnya, menerima sahaja apa-apa ucapan dan perkataan tanpa menyelidiki dan melihat sumbernya.sebab inilah riwayat mereka lemah,ditolak dan rekaan hadith yang banyak.



(papan tanda lama darul uloom deoband,berusia lebih dari 50 tahun,masih wujud dan ada sampai sekarang)

Ini telah menjadi bukti setelah melihat usaha Hazrat Sheikh Abu Talib Maki Qut-Al-Qulub Rahimahullah,hasil kerja Al-Imam Ghazali Rahimahullah,Al-Imam Abu Abdul Rahman Al-Sulami Rahimahullah dan yang lain-lain.

Hazrat Allamah Taj Al-Din Al-Subki Rahimahullah telah mengumpulkan semua hadith dan yang tidak terkira banyaknya yang mana Al-Imam Ghazali telah disebut di dalam Ihya Ulumuddin,tetapi tidak dijumpai di dalam kitab-kitab yang lain,tetapi,walaubagaimanapun,banyak riwayat hadith dan laporan yang wujud samada di dalam bentuk perkataan ataupun maksud.

Kebenarannya bahawa setiap seni atau bidang itu mestilah ada para pengikut dan pencintanya.kami,(para ulama) sangat gembira dan senang hati menerima bahawa Sufi ialah salah satu cabang yang dihormati dan penting di dalam islam.

Walaubagaimanapun,ini tidaklah bermakna kita juga boleh menerima perkataan seseorang yang mana ianya bukanlah orang yang pakar dan spesifik di dalam bidangnya.
Hazrat Sheikh Yahya Al-Qattan Rahimahullah berkata,”kami tidak pernah melihat golongan sufi lebih tepat dalam apa-apa perkara sepertimana di dalam Hadith.”

Menerangkan lebih terperinci perkara ini,Al-Imam Muslim Rahimahullah menulis,”orang yang tidak tepat dalam sumber mencari jalan melalaui lidah-lidah mereka tetapi mereka tidak berniat untuk melakukannya.”

Al-Imam Nawawi Rahimahullah menghuraikan,”ini adalah kerana mereka tidak memiliki dan mempelajari kemahiran yang diusahakan oleh orang yang mempelajari dan memahami hadith,dan oleh itu.ada kesalahan dan penyelewangan berlaku di dalam riwayat dan laporan mereka tanpa pengetahuan mereka lebih ke arah meriwayatkan hadith yang lemah,tidak tepat dan mereka tidak mengesyaki pun sama ada hadith itu benar ataupun palsu.”

Walaubagaimanapun,tiada ada seorang pun menolak riwayat dan laporan dari golongan sufi yang memiliki kemahiran dalam hadith dan termasuk di dalam ulama hadith walaupun mereka bergiat di dalam bidang kesufian.sebagai contoh Imam Abu Ismail Al-Ansari Al-Harawi Rahimahullah (481 Hijrah),pengarang kitab `Manaazil Al-Sa`iri`n`, ialah kerja semak dan periksa sumber yang dibuat semula di dalam bidang tasawuf,yang mana Al-Hafiz Ibn Al-Qayyim Rahimahullah menulis keterangan secara terperinci di dalam komentarinya,kitab yang bertajuk,`Madarij Al-Salikin`.

Dengan maksud yang sama, murid kepada Imam Muslim Rahimahullah,Sheikh Ibrahim Ibn Muhammad Ibn Sufyan Rahimahullah dan pelajaranya Sheikh Abu Ahmad Al-Jaludi Rahimahullah dan yang lain-lain ialah mereka yang terlibat di dalam sufi,dan mereka (para ulama hadith) menerima hadith dari riwayat dan laporan mereka.

Salah seorang dari Ulama Hadith,Muhaddithsin,Sheikh Abu Abdullah Yunini Rahimahullah,ialah salah seorang sufi yang terbesar. Beliau ditarbiah dan dibawah bidang tasawuf dari Sheikh Abdullah Al-Bata`ihi Rahimahullah,yang mana Sheikh Abdullah Al-Bata`ihi Rahimahullah adalah sahabat kepada,sufi besar, Sheikh Abdul Qadir Jailani Rahimahullah. Sheikh Abu Abdullah Yunini Rahimahullah juga adalah seorang Hafiz(penghafal) Hadith. Al-Hafiz Sheikh Al-Dhahabi Rahimahullah telah menyebut tentang beliau secara terperinci di dalam kitab `Tazkirat Al-Hufaz pada jilid ke-3,muka surat 223.

Dengan maksud yang sama juga,Sheikh Abdul Rahman Ibn Muhammad Al-Dawudi Rahimahullah(467 Hijrah) ialah tokoh di dalam bidang Sufi.Sheikh Al-Hafiz Al-Sam`ani Rahimahullah menceritakan tentang Sheikh Abdul Rahman di dalam kitab `Al-Ansab`:”Beliau ialah seorang yang mahir dan tawadhu di dalam bidang tasawuf,dan beliau juga ialah di antara ulama yang menerangkan dan menulis semua Sahih Bukhari.
Kesukaan Al-Allamah Ibn Daqiq Al-I`d Rahimahullah dan Ibn Al-humam Rahimahullah yang mana mereka ialah ulama hadith dan yang lain di dalam bidang kesufian ialah satu perkara umum di zaman mereka.



(pintu gerbang Qasim,pintu dan bangunan utama darul uloom deoband)

Akhir sekali,segala puji bagi Allah S.W.T,kerana hampir keseluurhan para Sheikh tradisi wali Allah S.W.T iaitu Hazrat Shah Waliullah Dehlawi Rahimahullah,ulama yang pakar dalam hadith dan membawa hadith ke benua hind dari tanah arab,ialah tokoh di dalam bidang sufi dan juga ialah para muhadddith.

Inilah nikmat Allah S.W.T,Dia memberi dan mengurniakan kerohanian dan kefahaman ilmu islam kepada sesiapa yang Dia kehendaki.wallahu`alam.

Rujukan.

1. Tazkirat Al-Hufaz,jilid ke-2,mukas surat 223 oleh Al-Hafiz Sheikh Al-Dhahabi Rahimahullah,(Dar Ihyaa At¬-Turath Al¬-Arabi)

2. Al-Yawaqit al-Ghaliyah fi Tahqiq wa Takhrij al-Ahadith al-’Aliyah,edisi pertama,jilid pertama,mukasurat 128-129)
Oleh Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Yunus Janpuri Hafizahullah
(murid kepada Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahimahullah),

3. `Manaazil Al-Sa`iri`n` oleh Abu Ismail Al-Ansari Al-Harawi Rahimahullah, Maktabah Jafar al-Hadithah(Arabi), cetakan tahun 1977.

4. Madarij al-salikin oleh Al-Hafiz Ibn Al-Qayyim Rahimahullah (Dar al-Kitab al-Arabi) cetakan tahun 1980.

No comments:

Post a Comment