Friday, December 5, 2008

MENGAPA HARUS KE INDIA,BANGLADESH DAN PAKISTAN?


satu persoalan yang sering bermain di fikiran kenapa ke sana?lagi-lagi pada orang yang tidak biasa dengan usaha agama..

MENGAPA HARUS KE INDIA,BANGLADESH DAN PAKISTAN DAHULU BUKAN KE MEKKAH ATAU MADINAH ?

Banyak orang yang membuat usaha agama,mereka yang telah menghabiskan harta mereka agar dapat datang ke India,Bangladesh dan Pakistan untuk belajar cara kerja dakwah yang asal. Sampai-sampai orang jual rumah, kendaraan, ternak, atau kehilangan modal usaha gara-gara ingin pergi ke sana. Bahkan dalam majlis-majlis shabguzzari mereka di markaz pusat maupun daerah selalu diakhiri dengan ajakan untuk pergi ke sana. Ada apa di sana?

Tersebar di tengah masyarakat hari ini bahawa kiblat mereka yang buat usaha agama bukan ke ka’bah, mereka tak mau pergi haji, haji mereka ke India,Bangladesh dan Pakistan, dan sebagainya.

Orang-orang yang lama di antara mereka mengatakan kami datang ke India,Bangladesh dan Pakistan untuk belajar ke tempat yang sudah hidup amal dakwah, bukan untuk beribadat di sana. Ada juga yang mengatakan sebagaimana orang ingin belajar sepak bola harus ke Brazil dan England kerana sudah kita maklum bahawa di situ tempat kebangkitan dan datangnya pemain bola sepak yang terkenal dan mahir,. Begitu juga belajar Hadith,perlu ke Maidnah,belajar qiraat di Mesir , belajar madzhab Imam Syafi’I ke nusantara(Asia Tenggara), belajar madzhab Hanafy keKhurasan,Afrika. Maka apa salah kami belajar usaha dakwah ke India,Bangladesh dan Pakistan kerana di negeri itulah hidup amal dakwah dan maju usaha ini disana.

Masjid banyak yang hidup 24 jam tidak seperti di Negara lain masjid banyak di kunci termasuk di Tanah Arab dan jika tak musim Haji,ia sepi.Sedangkan Rasulullah S.A.W mulai amal,ibadah,kehidupan masyarakat dan dakwah dari Masjid Nabawi yang hidup dengan amal 24 jam. Di Reiwind,Lahore,Pakistan, amalan hidup 24 jam sebagaimana Masjid Nabawi dahulu di zaman Rasulullah saw.

Ada juga di antara mereka yang katakan : Kami ke sana kerana mahu melihat sejarah bagaimana hasil kerja dakwah yang dibuat oleh Syaikh Maulana Muhammad Ilyas Rah A terhadap penduduk Mewat,Satu Daerah kecil di selatan New Delhi,India. Suatu kampung pemakan bangkai, tidak mengenal Allah, tak pernah ibadah, sampai menjadi kampung yang penuh kesolehan .

Yang lain mengatakan banyak orang yang menuduh kami haji ke sana kenapa bukan ke Mekah dan mereka sendiri belum berhaji.Kalau kita biasa bergaul dengan orang berbuat usaha agama di tempat mereka berkumpul ,di sana para hujjaj tak pernah di panggil Pak Haji, bahkan mereka berkali-kali haji, ini kita bolerh bertanya para Ahli Syura(Orang tanggungjawab jemaah)mereka rata-rata lebih dari 3 kali ke haji.





Di antaranya juga ada mengatakan : Kami datang untuk Shuhbah (berteman rapat / bersahabat untuk mengambil manfaat dari ilmu mahupun pengetahuan ) dengan ulama-ulama yang telah banyak berkorban dalam kerja dakwah, dan melihat kisah nyata kehidupan mereka yang telah jadikan dakwah sebagai maksud hidup. Sebab jika kami tidak lihat mereka hanya baca tentang dakwah maka sukar diterapkan.

Sebagaimana penjahit yang hanya membaca buku bagaimana cara menjahit pakaian tetapi tak pernah lihat bagaimana pakaian dibuat oleh penjahit yang lebihberpengalaman maka tak mungkin boleh dijahit. Memang kalau kita jujur memerhatikan pemergian mereka ke India,Bangladesh dan Pakistan tak merubah cara ibadah, dan cara mu’asyaroh mereka, bererti tidak ada misi madzhab ataupun aliran yang dibawa. Mereka malahan lebih tenggelam dalam masyarakat dan memikirkan keadaan mereka yang jauh dari agama. Mereka solat berjamaah dengan beramai-ramai , cara solat pun tak berikhtilaf dengan umat Islam lainnya hanya saja mereka lebih menekankan sholat berjamaah, di awal waktu, dan di masjid.

Jadi kebanyakan tuduhan-tuduhan orang terhadap mereka kebanyakan hanya ikut-ikutan dan mencari-cari celah kesalahan tanpa melihat perubahan yang terjadi terhadap orang yang pulang dari sana.


hamba fakir kepada Allah yang maha kaya,

Muhammad_Efendie,

No comments:

Post a Comment